Wednesday, May 16, 2012

Selamat hari guru..

`Lilin seorang guru..

16.5.2012
Selamat Hari Guru utk semua guru2 yang pernah mengajar aku
Terima kasih atas jasa kalian yang sgt2 bernilai.

Jika dilihat sekali pandang, pasti akan terlintas dihati kecil kita betapa mudahnya tugas guru
tapi hakikatnya,
ia tidak semudah yang disangka


mengajar dari buta huruf menjadi lancar mengaji & membaca,
mendidik dari tidak tahu kira2 menjadi pintar mencongak angka,
sungguh tugas itu tidak mudah
ia perlukan ketabahan & kesabaran yang tinggi.

Dulu waktu aku sekolah, aku selalu tertanya2 kenapa cikgu perlu tegas & garang
tapi bila aku sendiri berpeluang bergelar guru, baru aku tahu kenapa guru perlu tegas.
Nak didik anak murid jadi pandai itu mudah,
tapi untuk didik anak murid jadi pandai + berakhlak mulia itu payah.
lebih2 lagi di zaman serba canggih ni, tugas guru bertambah2 payah.

Dulu zaman aku sekolah, kalau nakal, cikgu rotan, balik rumah adu kat mak, mak + lagi 1 rotan
Tapi sekarang, kalau anak murid nakal, cikgu rotan, mak ayah murid saman cikgu.
haha..macam2 hal..
manja betul budak2 zaman sekarang, patut la krisis keruntuhan akhlak menjadi2.
cikgu denda bukan sebab dia benci, tapi sebab nak didik jadi manusia yang berakhlak mulia.
Kalau pandai dapat A semua pun, tapi akhlak buruk, tak guna jugak
sebab hidup kita kat dunia ni bukan utk akademik saje tapi perlu selari dengan kehidupan akhirat.


Tak dinafikan jugak ada cikgu yang sgt2 garang & suka menghukum dengan hukuman yang tidak wajar.
Yang ni memang aku sendiri tak sokong.
Sungguh, tindakan ni mmg 100% salah
sebab banyak kesan2 negatif pada murid.

Pengalaman aku sendiri, aku pernah di rotan di kepala gara2 aku berkhayal waktu dalam kelas BI darjah 3.
Sakit & Malu.
Menyebabkan aku trauma & sgt2 takut setiap kali cikgu tu masuk kelas aku,
bukan setakat tu je, aku jadi benci utk belajar BI.
Kesannya, aku jadi lemah BI sampai sekarang.
huh...
Tak salah nak mendenda, tapi biar kena dengan kesalahan & tujuan utk denda.


Tugas guru disekolah memang banyak & peranannya besar,
sungguh!
Jom kita fikirkan sebentar..
Guru akan jadi seorang doktor atau jururawat bila ada anak murid yg sakit atau cedera
Guru akan jadi seorang polis bila ada masalah kecurian dikalangan anak2 murid
Guru akan jadi pereka dalaman setiap kali ada pertandingan keceriaan kelas
Guru akan jadi seorang akauntan bila tiba waktu bayar yuran sekolah atau yuran PIBG
Guru akan jadi jurulatih yang professional setiap kali anak murid terpilih utk menjadi wakil sekolah
Guru akan jadi chef jika ada majlis2 tertentu anjuran sekolah

SEE.....hebatkan seorang guru. 
aku menulis ni berdasarkan pengalaman aku selama menjadi guru sementara.
Mungkin aku ada tersalah pandang, tapi itu lah yang aku dapat catatkan dalam diari aku sebagai seorang guru.

Bukan sesuatu yang mudah utk bergelar guru.
Tidak mampu rasanya utk balas segala jasa & pengorbanan seorang guru.
 Hanya Allah sajalah yang mampu membalas segala jasamu.


Thank You for Everything..

SELAMAT HARI GURU
teristemewa buat cikgu-cikgu yang pernah mengajar diriku daripada aku tidak tahu menjadi tahu..
semoga Allah memberkati hidup kalian...aminn

0 comments:

Post a Comment