Thursday, May 3, 2012

Nikmat memberi..

If guna logik akal, jika kita ada RM20, bila beri pada orang lain RM10, kita hanya tinggal RM10 je lagi.
betul tak?
tapi bila kita lihat guna perhitungan Allah yang Maha Adil,
jika kita beri RM10,
Allah gandakan jadi RM100
subhanallah..
hebatkan
bukan itu je, saham akhirat kita juga bertambah.

sebab pe?
sebab jika 1 kebaikan yang kita beri, Allah akan ganti dengan 10 kebaikan.



dashyatkan kelebihan memberi.

dulu, aku pun memang susah nak memberi.
serius!
sebab aku asyik fikir ikut perkiraan manusia.
takut duit aku akan habis
aku lupa Allah itu adalah Maha pemberi rezeki

tapi,
setelah aku tersedar akan nikmat memberi
terasa sgt2 ruginyer diri aku ni
sungguh!

Allah perluaskan rezeki kita jika kita murah hati utk memberi & menginfakkan harta ke jalan Allah.



nak bersedekah tapi tak de duit?


tak jadi hal lah..
memberi & bersedekah ni bukan dengan wang ringgit je tau.
tapi dengan bermacam2 bentuk pemberian
yang penting ia ikhlas datang dari hati

contoh?

senyum
bersihkan kawasan surau Or tempat majlis ilmu
alihkan rintangan yang mengganggu lalulintas orang lain
tolong orang
& banyak lagi lah..
semua amalan tu dianggap sedekah & saham kita di akhirat nanti



Ha, itu lah nikmat memberi yang aku rasa, semakin bersedekah, semakin rezeki tu datang melimpa-limpah
syukur ya Allah, Alhamdulillah
moga2 aku istiqamah dalam amalan aku yang tidak seberapa ni


jom sedekah..
aku dah try..
korang bila lagi...




 

0 comments:

Post a Comment