Tuesday, May 1, 2012

Kenapa aku?

Acapkali soalan ni berlegar2 di otak aku yg selalu sarat berfikir ni.
"Kenapa aku?"
"Kenapa org lain senang je, tapi aku payahnyer lah?"
"Kenapa bukan aku ek?"
"Kenapa org lain leh dapat, tapi aku tak dapat?"

Huh....ujian2...
Jujur aku cakap....mmg ini yg selalu aku fikirkan bila ada yang aku nak tapi payah sgt nk dpt...xkira lah waktu belajar dulu ke, time nak minta kerja ke or bila dah kahwin ni...
Mmg dah usaha + doa, tapi masih xdapat.
Lebih malang lagi jika lihat orang lain begitu mudah utk dapat..
Frust jgk la kadang2..Huh!!


Hinggalah satu hari, aku pergi dengar ceramah seorang ustaz ni yg leh buatkan aku terfikir sejenak...
"Ya Allah, berdosanyer aku sebab merungut dengan ketentuanMu."
Sungguh, menitis air mata aku bila muhasabah diri pada kesilapanku ini.
Allah, tuhanKu yg Maha Esa & Maha Bijaksana, segala perancangannya telah di atur sebaiknya utk setiap hamba2Nya.
Mungkin pada aku, itu tidak baik.Tapi siapalah aku ni yg lemah lagi hina utk menidakkan ketentuan dari Allah.
Sesuai dengan firmanNya dalam surah Al-Baqarah, ayat 216



 Maksudnya:
Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
  





Malunyer aku padaMu, Ya Allah...
Selalu bersangka buruk padaMu..
Merungut..
Selalu kalah dengan ujianMu..
Ampunkan aku Ya, Allah

Wahai diri,
Usah persoalkan mengapa doa belum atau lambat di kabulkan kerana
ada 3 cara Allah memperkenankan doa hamba2nya;

1. bila kita meminta, Allah akan beri sepertimana yang kita hajati.

2. bila kita meminta, Allah tidak memberi apa yang kita minta sebaliknya digantikan dengan sesuatu yang jauh lebih baik daripada apa yang kita minta.

3. bila kita meminta, Allah tidak memberi apa yang kita minta itu di dunia sebaliknya Allah simpan untuk kita di akhirat kelak.


Sebaiknya, bersabarlah atas tiap ujian Allah, redha & tawakal dengan ketentuan Allah & bersyukur dengan segala nikmatnya.

Bila di timba ujian, mari baca & amalkan doa dari Ummu Salamah ni:

إ ِنـّـَا لـِلّـَـهِ وَ إ ِنـّـَـآ إ ِلـَيـْهِ رَاجـِعـُونَ
اللّـَهـُـمّ َأ ْجـُرْنـِى فـِى مـُصـِيـْبـَتـِى وَأ َخـْلـِفْ لـِى خـَيـْرًا مِّنـْهـَــا


Maksudnya:
"Sesungguhnya kita adalah kepunyaan Allah dan sesungguhnya kepada-Nya kita kembali. Ya Allah, berilah aku pahala atas musibahku, dan gantilah untukku dengan yang lebih baik darinya"







Jika dikurniakan nikmat, tak kiralah kecil atau besar, marilah kita panjatkan kesyukuran kita Allah sesuai dengan firman Allah yg berbunyi:

"Jika kamu bersyukur maka Aku (Tuhan) akan menambah (nikmat) itu kepada kamu. Dan jika kamu engkar maka sesungguhnya seksa Aku amat pedih."
 - (Surah Ibrahim, ayat 7)-



0 comments:

Post a Comment