Friday, May 11, 2012

Duka & suka buat master

Entry kali ni aku nak bercerita pengalaman duka & suka aku wat master..
Memang dari kecik aku dah simpan angan2 utk memiliki PhD sebelum usia 36 tahun.

Lepas aje tamat degree di UM tahun 2008, aku memang dah sibuk2 cari tempat utk sambung belajar lg.
Kebetulan time tu, BF aku still study kat UPM
dia cadang kan aku utk sambung kat UPM
aku try email lecturer2 UPM bagi resume aku
kebetulan de seorang lecturer tu offer aku 1 tajuk yang menarik & lecturer tu pun sgt bersungguh2.
jadi rasa memang tak teragak2 lagi la nak sambung bawah lecturer tu.

Jadi bermulalah episod aku bergelar seorang pelajar pascasiswazah UPM di bawah seliaan Dr. Razali
Dr. Razali memang seorang yang supervisor yang baik & banyak membantu

Semester pertama aku di UPM, aku tinggal di kolej serumpun.
Jauh dari fak aku, disebabkan aku tak ada kenderan so terpaksalah aku naik bas UPM utk ke fak setiap hari
pagi2 lagi aku dah bersesak2 dengan pelajar undergrad utk ke fak
berebut2 & bertolak2 ok! (can you imagine?)
if xbuat macam tu, aku akan ketinggalan bas & lewat sampai fak.

Sample yang aku guna utk projek aku adalah kenanga.
Daun & bunga kenanga yang hendak di extract perlulah segar, so aku kena petik segar dari pokok & terus di extract utk mendapatkan result yang bagus.
sampel bunga hanya boleh diambil di Taman Universiti
jauh & dengan aku yg xada kenderaan, memang sgt2 payah & bermasalah
naik bas lambat la kan, selalu je sampai lab, bunga kenanga aku dah hampir layu sikit
kecewanyer lah..
nak minta tolong kawan2 lab, diorang pun xde kenderaan
 nak tak nak, aku gagahkan jugak la

Lepas 5 bulan aku di UPM, aku dikejutkan dengan berita Dr. Razali mengalami stroke hingga lumpuh
Disebabkan hal itu, Dr. Razali di tamatkan perkhidmatannya di UPM, jadi aku pun terpaksalah di tukarkan kepada supervisor baru dengan tajuk projek yang baru
Sedih itu dah pasti...sebab projek lama aku dah bermula separuh jalan

Aku fikir, ni mungkin permulaan yang baik utk aku,
tapi malangnya masalah bukan semakin berkurang, tapi bertambah2

Supervisor aku yang baru ni, xsama macam Dr. Razali
Memang dia murah hati & tidak lokek, tapi dia seorang yang sangat2 sibuk
susah sangat nak duduk berbincang dengan dia
jadi terpaksalah aku berdikari sendiri memulakan projek aku yang baru ni
tanpa kemahiran, tanpa panduan & seliaan yang sepatutnya

Hanya air mata jadi peneman sepanjang aku melakukan projek
Payah, susah & mencabar
tapi Allah itu Maha mengetahui,
Dia kurniakan aku sahabat2 yang baik yang mampu bagi aku sokongan & nasihat
menghiburkan hati aku disaat aku tertekan
Juga memiliki seorang BF (suami aku kini) yang sanggup pinjamkan telinga utk dengar semua masalah aku
Berkat sabar, lab work aku habis juga pada penghujung 2010

Menulis thesis jugak adalah 1 cabaran
Bukan semudah yang kita sangka
kena ada kesungguhan & kesabaran yang tinggi utk berjaya menyiapkannya secepat mungkin.
Aku berjaya menghantar full draf thesis aku pada supervisor akhir Januari 2011
Cepatkan aku tulis thesis?
Aku buat sungguh2, tekun & berdikit2 dari awal lagi (b4 labwork aku habis, aku dah siapkan sampai chapter 2)


Malangnyer, draf thesis aku dipandang sepi oleh supervisor hampir 1 tahun gara2 kesibukannya.
Status thesis selalu pending & perlu di remind banyak2 kali,
 Akhirnya berjaya juga aku submit thesis aku pada examiner pada februari 2012.
Now, aku tengah tunggu GSO UPM beri tarikh utk VIVA

Lamakan aku buat master, 4 tahun tu
Entah mana silapnyer pun aku tak tahu
Aku bukan jenis orang yang suka buat benda tak sungguh2, tapi aku dapat supervisor yang tak bersungguh2
Mungkin ni ujian utk aku, aku redha

Jadi pesan aku pada sesiapa yang rasa nak sambung belajar, sila la kenal dulu siapa supervisor anda, & fahamkan betul2 projek anda tu.
sambung belajar itu tak mudah
ada cabaran & tuntut pengorbanan
jadi persiapkan diri anda sebelum melangkah masuk ke episod ini.




0 comments:

Post a Comment