Wednesday, July 4, 2012

Sehari di Universal Studio Singapore..

Hadiah birthday yang istimewa dari En.Suami tercinta untuk birthday aku tahun ni ialah jenjalan di Universal Studio Singapore..
Hati mmg sgt berbunga2 la kan bile dapat tahu dia dah beli 2 pakej ke USS..
Walaupun Singapore ni sekangkang kera je dari Pasir Gudang, tapi aku belum lagi pernah jejak kaki ke USS ni..
mmg dah lama dah duk pujuk En.Suami ke USS & finally ia jadi kenyataan...

Meh nak share pengalaman gumbira aku di USS..


Tune Hotel Danga Bay
Awal2 pagi, pukul 6.15 lagi kami dah gerak dari rumah ke Tune Hotel, Danga Bay. Pukul 7.15 pagi, naik van persiaran ke USS. Van persiaran ni ok la, selesa. Pagi2 jalan ke singapore mmg sibuk & jem. Ambik masa 2 jam jugak la nak sampai ke USS, termasuk 2 kali kena turun jalan kaki & beratur check passport.

Sampai USS, posing2  kat luar je la dulu coz xleh masuk lagi. USS buka pukul 10 pagi.

berjaya jugak smpai USS...
see...ramai gile org duk beratur tunggu USS buka..
Snap dari jauh je pic Kungfu Panda ni coz dia dah kena kerumun ngan budak2..
Masuk je dlm USS, kami cari peta USS dulu. Wajib kot coz senang nk atur plan..haha..skema tak? Pastu gi cari toilet, selesa kan pe yang patut, then baru la start pengembaraan..eceh2..hehe.

First yg kami try "Light, Camera, Action!"
Ok la...effect dia mengkagumkan..terasa kot bahang panas bila ada adegan kebakaran tu...macam real je..

Gerak ke Sci Fi City..
Kami try "Transformer 3D"
Yang ni memang besh gile...serius, macam real je rasa duk lawan2 ngan robot2 ni...
tapi kalau de orang yg cepat muntah, jgn la main..mmg mual..hehe

ada sikit2 rasa mual pas try transformer 3D...so kena rehat jap..hehe


Battlestar Galactica Cylon & Human...tengok track je aku dah rasa cam nak muntah, ni belum try lagi ni....
untuk elakkan mabuk, terpaksa la biarkan En.suami je try berkali2 benda ni..aku duk kat bawah jaga beg sudah...haha..

Accelerator....xmo try lah..sebab dia pusing2..nnt kepala aku pun pusing2 sama..hehe

Then, teruskan ke Ancient Egypt...
kali ni aku nak try jgk main roller coaster..Revenge of the Mummy ni roller coaster dlm gelap..
first2 aku assume, mesti tak cuak sgt..tapi bila dah try...ohhhooooo...mmg dasyat...nak gugur rasa jantung aku..haha..pa pe pun...mmg wajib try yg ni...hehe

sila abaikan betis2 di belakang tu ye...hehe

Treasure Hunters ni ok la...pusing2 tengok pemandangan.

Kat lost world sudah...banyak jugak attractions kat sini..
kami try jurassic park rapids adventure (basah sikit la...tapi besh), canopy flyer & dino-soarin. (walaupun cam utk game kanak2, tapi it fun)..hehe

posing dlm telur dinasor...
Pukul 12.30 de show kat water world..
show ni pun best..macam lakonan teater tp sound effect dia & action dia besh la..
cuma sape2 yang duduk kat soak & splash area mmg basah..

mamat yg pakai topi & the geng la yg duk simbah2 air before show bermula...cian, de yg basah kuyup kne simbah ngan sebaldi air..haha
abis show, kami cari port baik utk makan..aku bawak bekal sandwich je senang..tak susah2 nak ragu2 halal ke tak kan..& boleh jimat..hehe
pastu solat zuhur kat prayer room berdekatan dengan Ancient Egypt.

After solat baru sambung main kat Far Far Away..


Layan Shrek 4-D Adventure ni mmg besh...kelakar je..
Donkey LIVE tu biasa2 je..tak try pun xpe sbb agak bosan sikit...
Enchanted Airways ni best...Junior roller coaster je..xde la nak rasa gugur jantung sgt walaupun pd aku de sikit2 rasa cuak..hehe..

Madagascar punyer attraction pun besh..
wajib try "madagascar: a crate adventure"..

tapi king julien's beach party go round ni je la yg En.suami xmo join aku main..so terpaksa la aku beratur sorg2..
nampak cam kanak2 je main, tp seronok pe..layan aje...

pillow ni sgt2 cute...i like..

Longlai kaki bila habis round USS..sampai kat Hollywood, lepak2 jap kedai2 jual souvenir..terbeli jugak la 3 jenis souvenirs

sempat jugak la kami masuk muzium bertentangan dengan pintu masuk USS ni..

memang penat seharian pusing2 USS ni..dtg hari weekdays mmg puas main sebab org xramai sgt..& beratur tak panjang..paling lama pun tunggu dalam 1o minit gitu..

banyak game yg boleh ulang 2 ke 3 kali main..
 memang sgt2 puas main & bergambar..
 dari pukul 10 sampai pukul 7 malam..
bye2 USS...klau de rezeki nnt kami dtg lg bawak anak2 pulak..hehe

 Pengalaman 1 hari di USS mmg awesome..walaupun penat..
nasihat aku la, benda paling penting yg kena pastikan sebelum ke USS adalah keselesaan diri..
contoh: kasut or sandle wajib sgt2 selesa..klau tak, kaki mesti melecet sbb banyak sgt jalan..
pakai baju yg sesuai & tutup aurat...cuaca time aku gi ni agak panas sikit..

dari segi makanan, ada terdapat kedai yang jual makanan halal..tp if nk jimat & tak mahu ragu2..sila bawak bekal sendiri..itu lagi baik aku rasa..hehe
air minum tu xyah risau..bawak air mineral kecik pun dah cukup coz kat sini water cooler ada kat merata tempat..


kesimpulannyer...USS mmg besh..special thanks to my beloved hubby coz dah tunaikan permintaan syg utk ke USS..

next honeymoon destination kat mane eh?hehe....

0 comments:

Post a Comment